Dziś kolejna odsłona serii artykułów o historii fotografii stockowej – etap klasyczny w fotografii stockowej.
Lata 1974-1990 przez ekspertów nazywane są etapem „klasycznym” fotografii stockowej. W tym okresie została ustalona misja i cele tej dziedziny fotografii. Na czoło wysunęły się dwie agencje, The Image Bank i Comstock.
The Image Bank powstała w 1974 roku. Założycielami byli biznesmen Stanley Kenney i fotograf Lawrence Fried. Do 1992 agencja miała swoją siedzibę w Nowym Jorku, następnie przeniosła się do Dallas. Poprzez sprzedawanie zdjęć modeli ze zgodą na publikację rozwijała się na arenie międzynarodowej i stała się dominującą agencją w fotografii stockowej, liderem w jakości, innowacyjności i przedsiębiorczości. Wkrótce The Image Bank odgrywał znaczącą rolę w fotografii reklamowej.
Agencja stała się prawdziwą profesjonalną kuźnią talentów. Zatrudniała świetnych fotografów, którzy udowodnili światu, że zdjęcia w agencjach stockowych są doskonałe pod względem technicznym jak i estetycznym. Firma otworzyła sieć oddziałów, które działały na terenie Stanów Zjednoczonych na zasadzie franczyzy oraz biura zagraniczne będące całkowitą własnością firmy. Siedziba w Nowym Jorku znajdowała się w bardzo reprezentatywnym miejscu, a na budynku pojawiło się logo. Swój sukces The Image Bank zawdzięcza w dużej mierze świetnej organizacji i marketingowi. Globalizacja była całkowitą nowością w świecie fotografii stockowej. Agencje powstające w latach 80. i 90. XX wieku rozpowszechniły model zapoczątkowany przez The Image Bank.
Obecnie The Image Bank i wszystkie jej oddziały należą do Getty Images.
Drugą agencją, która odgrywała ważną rolę okresie „klasycznym” jest Comstock, założoną przez Toma Grilla i Henry’ego Scanlona. Podobnie jak The Image Bank, Comstock udowodnił światu, że zdjęcia stockowe nie muszą być tylko niewykorzystanymi zdjęciami z sesji reportażowych, ale wykonanymi najnowocześniejszymi metodami fotografiami o doskonałej jakości. Comstock jest agencją, która działa do dziś jako część Jupiterimages Corporation.
Od 1990 roku do dziś trwa okres „nowoczesny” w fotografii stockowej. Więcej na ten temat w kolejnej części …
Człowiek się cały czas uczy jak kiedyś ludzie zarabiali na zdjęciach ;)